Fulltime Job - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Maaike Groen - WaarBenJij.nu Fulltime Job - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Maaike Groen - WaarBenJij.nu

Fulltime Job

Blijf op de hoogte en volg Maaike

29 Juli 2015 | Kameroen, Buéa

Jippie wij zijn van klas verwisseld, wij hebben nu ons eigen lokaaltje! De garage (met een enorm gat in het midden) was toch iets te gevaarlijk. Toen ik langs het schoolhoofd ging met de vraag of ik een bezem mocht lenen keek zij mij heel vreemd aan… ‘Are you crazy?’ zei ze. ‘You’re our guest, use the childeren!’ ‘My son will do it for you!’ Daar ging die arme jongen, hij had er totaal geen zin in en ik voelde mij heel schuldig! Ik kon dat ook prima doen, maar dat mocht absoluut niet haha

Op de planning van de ‘Hady summer holiday workshop’ stond dat ik niet elke dag les hoefde te geven. Eén lesje op maandag, de hele dinsdag en één les op vrijdag waren de lessen die ik mocht geven. De overige lessen zouden gegeven worden door gastsprekers, dacht ik…
Na een super interessant en vooral gezellige dinsdag. Zou woensdag Walters onze gastspreker zijn, hij zou wat gaan vertellen over zijn organisatie HADY. Al snel bleek dat hij ‘s ochtends iets anders te doen had, dus het ochtendprogramma viel weg. Ik vond het sneu voor de kinderen die allemaal waren gekomen dus ik besloot wat te gaan improviseren. Ik heb de klas Nederlandse les gegeven, zo leuk! Ik begon met woorden als ‘goedemorgen’ en de dagen van de week, nu kunnen zij al ‘ik wil een ijsje’ en ‘leuk dat je er bent’ zeggen! Wat ik zo leuk vind (en een verschil met Nederland) is dat de klas direct herhaalt wat de docent zegt. Als ik zeg ‘hoe gaat het’, zegt de hele klas in koor ‘hoe gaat het’ na. Zo hebben wij alle dagen van de week, alle maanden van het jaar en van 1 t/m 10 met elkaar geoefend.
Aanstaande maandag komen Jolanda, Naomi en Kristel voor de Dutch game day, de kinderen gaan dan een Nederlands toneelstukje opvoeren, hoe leuk!
Ook zegt iedereen nu ‘Goedemorgen’ en ‘Tot ziens’ tegen mij aan het begin en einde van de dag.

‘s Avonds zijn we wat gaan drinken in een of andere hippe bar. De barretjes hier zijn zo apart. Allemaal van die zithoekjes en de muziek staat keihard! Je kunt elkaar totaal niet horen. Ook verkopen zij nergens ‘kleine’ drankjes, zowel frisdrank als bier is een halve liter. Wijn moet je hier per fles bestellen haha! Nadat wij dronken oude mannen van ons af hadden weten te slaan konden wij veilig naar huis haha!

De volgende dag begon de lesdag met een gast spreker over ‘misconception by children with special needs’. Het was een ongelooflijk interessant onderwerp en de uitleg was ook helder. De docent was alleen erg streng, daar moest ik enorm aan wennen. De hele week zeggen mijn collega (Matute) en ik dat de kinderen aantekeningen moeten maken tijdens de uitleg zodat zij de stof beter onthouden, maar bij deze docent was dat echt not done! Hij verbood het en werd zelfs een beetje boos. Toen iemand begon te lachen moest hij voorin de klas gaan staan, met zijn rug tegen de muur en vervolgens mocht de klas hem uitlachen. Dit vond ik maar een vreemde manier van strafgeven…

Vlak daarna volgde nog een situatie waar ik aan moest wennen…
Een van de meisjes was de trap aan het dweilen en een jongen wilde naar boven gaan. Het meisje gaf aan dat dit niet kon, maar de jongen trok daar niks van aan en rende met zijn modderschoenen de trap op. Ik zag het gebeuren en riep de jongen bij mij. De jongen liep heel langzaam, met gebogen schouders naar mij toe. Zijn vriendjes begonnen in het Engels te roepen ‘ja nu krijgt hij een pak slaag van de juf’, ik keek verbaast op. Ik vroeg de jongen waarom hij toch over de trap heen was gelopen en hij moest van mij z’n excuus aanbieden aan het meisje. Ik heb nog nooit iemand zo verbaasd naar mij staan kijken. Echt met zo een blik van ‘wat is dit nou voor rare straf’… Hahaha! Alles gaat hier zo anders dan in Nederland.

De gastspreker die voor de middag op het programma stond was niet op komen dagen. Ik heb alle geleerde stof met de klas herhaald d.m.v. een kleine toets. Erg leuk!
‘s Middags heb ik een uur lang tevergeefs contact proberen te leggen met mijn ouders. Na een liter cola en een broodje kip waar alle botten nog in zaten (bah haha) was het na 2 uur wel tijd om richting m’n accommodatie terug te keren, en ja hoor… toen kwam mama online haha!

‘s Avonds zouden wij wat gaan drinken in Buéa met Walters. De ‘chief’ (soort van burgemeester) van een community is afgelopen week gestorven. Deze ‘chief’ was zo belangrijk dat er 2 weken van rouw, respect etc. aan zijn gebroken. Mensen die niet tot deze community behoren (wij dus o.a.) zijn na 8 uur p.m. niet meer welkom op straat. Er rouwen en dansen dan allemaal mensen op straat en zij willen niet dat ‘buitenstaanders’ dit zien. Onze afspraak kon dus helaas niet doorgaan. We hadden wijn gehaald en zijn alvast lekker aan het knutselen geslagen voor de Dutch-game-day ☺

Vrijdag heb ik een les gegeven over ‘waste management’. Matute vertelde eerst wat over ‘waste management in Kameroen’ en ik vertelde daarna wat over ‘waste management in Nederland’. Ook heb ik verteld over het plastic-probleem op de wereld (plastic-island in de oceaan). De klas vond het interessant en begreep het ook goed. Aan het einde van de dag heb ik de Hollandse spelletjes met de kinderen doorgenomen. Iedereen begrijpt nu wat eierloop, koekhappen en spijkerpoepen inhoudt haha!
Na weer een broodje tonijn als lunch (al de hele week hetzelfde) was ook deze dag na een mooi gebed afgelopen. ‘s Avonds heb ik lekker een pizza gegeten in een restaurantje in het dorpje. Ik moest er alleen bijna een uur op wachten omdat de stroom (dus ook de oven) een aantal keren uitviel…

Zaterdagochtend konden wij eindelijk een keertje uitslapen woooehooeee! Heerlijk ☺! Ook al zijn de dagen niet heel lang, werken in het buitenland is toch vrij pittig! Na weer een heerlijke ‘ice-bucket-douche’ zijn wij ‘s middags het dorpje in gegaan om lekker te lunchen en boodschappen te doen voor het avondeten. Walters had ons verteld dat de ‘Heartland supermarkt’ echt een goede winkel was voor als wij boodschappen wilden gaan doen. Vol goede moed en lekkere recept ideeën als zalm en wraps liepen wij richting de supermarkt. Helaas werd het niet meer dan een paar zakjes chips, blikjes cola en een snicker… Haha er was niks te koop qua eten… Supermarkten kennen zij hier niet, al het eten wordt op de markt gekocht. Maar een levende kip kopen om die op te eten, NO WAY! Dat kan mijn partij-van-de-dieren-hart niet aan! Uiteindelijk hebben wij rijst met een sausje gemaakt, ook prima!

‘s Avonds werden wij opgehaald door Erik, onze Kameroense vriend. Hij werkt bij het Mount Mary hospital en had ons uitgenodigd om mee te gaan naar een verjaardagfeestje van een andere nurse. We gingen naar club ‘Hamburg’ en weer was het een tent met allemaal zithoekjes, kei harde muziek en halve liters. We hadden zin om eens lekker te dansen dus wij zijn gewoon de dansvloer op gegaan, dat werkte wel. Binnen no-time stonden er heel veel mensen op de dansvloer! En wat kunnen die afrikanen dansen zeg, heel tof! Heel erg schudden met de billen en met het bovenlichaam, stond ik daar als houten plank een beetje met m’n arm in de lucht te zwaaien haha ☺. Na een tijdje kon ik geen boosters meer zien… Ik hou niet zo erg van bier en aangezien je wijn per fles moet kopen hier wilde ik wel een mix-drankje. ‘Booster’ leek mij wel wat, niet wetende dat dit een halve liter whisky-cola is… whaha! Er kwamen ook oude mannen in pak de dansvloer op, die gingen gezellig met Kristel dansen, leuk dat zij het vond (not) haha!
Na het stappen hadden wij zo een trek… Erik bracht ons wel even naar een lekker eetkraampje waar wij patat (!!!) konden halen, jammie!!! Na een half uur wachten kregen wij voorgebakken stukjes aardappel en een gebakken ei (aangemaakt met maggi) in een plastic zakje mee… Dit is de Kameroense FEBO haha! Vies dat het was, als mijn darmen dit aankunnen dan kunnen zij alles aan!

Voordat ik mijn reis naar Afrika begon, zei ik altijd dat ik wel eens een Afrikaanse kerkdienst bij wilde wonen. Al dat zingen en dansen leek mij zo vrolijk en anders dan in Nederland. Na een wilde stap-avond zaten Naomi, Kristel en ik zondagochtend braaf in de kerk (om 9.00 uur ja, ja!!). Het was leuk en interessant om een keer mee te maken. De liedjes zijn veel vrolijker dan in Nederland, ook de kleding die mensen naar de kerk dragen zijn veel kleurrijker. Het dansen viel alleen tegen en op een gegeven moment stond het blauw van de wierrook. Alles was in het Engels maar ik begreep het verhaal over de twee vissen en vijf broden wel. Rond 11.00 uur was het afgelopen. Ik wilde daarna graag ‘douchen’ maar had niet zoveel zin in de ‘ice-bucket’, Jolanda kwam met het goede idee om eerst water te koken. Héérlijk haha.
Zondag heb ik lekker een beetje uitgebrakt, een wasje gedaan, de laatste dingen voorbereid voor de ‘Dutch Game Day’ en ‘s avonds zijn wij met z’n alles wat wezen eten en drinken in Buéa Town.

Joooeeehhh! Eindelijk ‘Dutch-game-day’! Bepakt en bezakt met blikken, flessen, koekjes, spijkers en nog veel meer stapten wij de taxi in. De dag begon met presentaties van mijn medereisgenoten. Zij vertelden wat over zichzelf en hun personal experience in the Netherlands and Cameroon. Erg leuk! Kristel had een advocaat uitgenodigd om de kinderen een beter beeld te geven van haar werk al advocaat. In totaal kwamen er 5 (!) advocaten. De advocaten deden het heel leuk, zij hielden bijna allemaal een presentatie over het werk als een advocaat, het belang om naar school te gaan en geloven in je eigen dromen. Ook zongen zij een heel mooi lied met de hele klas ‘The time to be happy is now’. Na alle presentaties was er een korte pauze. Voor alle kinderen was er een broodje tonijnsalade, een banaan, nootjes en een glas water.
Na de pauze heb ik uitgelegd wat een 6-kamp is en heb ik teams gevormd. Er waren in totaal 4 teams. Jolanda, Naomi, Kristel en ik waren de coaches. Elk team kreeg tijd om een eigen team-naam, yell en logo te bedenken. De teamnamen waar erg leuk zoals ‘young stars’ en ‘blue birds’. Elk team kon letters verdienen na een spel, met deze letters moesten de team een zin vormen. Het team dat als eerste de juiste zin kon vormen won de ‘Dutch-game-day’. Wij begonnen met de eierloop. Na de uitleg gingen alle teams goed van start, behalve mijne… Ik weet niet wat het jongetje van mijn team deed, maar hij ging dwars het hele circuit over hahaha!
De kinderen vonden het zo leuk, ze waren over het dolle heen, wij kregen zij amper stil na een spel. Na het eierlopen (waren opeens de eieren opgegeten haha) gingen we spijkerpoepen, dat ging erg goed. Daarna volgde bliklopen, zaklopen, het zeilspel en wij eindigde met koekhappen. De teams werden steeds fanatieker en gingen zelf een beetje vals spelen haha! Het koekje werd naar de mond gebracht, de spijker werd met de hand vastgehouden en met het zeilspel zag ik allemaal voeten de grond raken, haha! Zolang iedereen maar bezig was en lol had. Nadat alle spellen gespeeld waren kregen de teams tijd voor het vormen van de juiste zin. Het team van Kristel was met de spellen vaak laatste geworden, maar vormden uit eindelijk als eerste de juiste zin… Hmm, merkwaardig Kris haha! Mijn team werd tweede, Jolanda derde en Naomi vierde. In de week voorafgaand had ik allemaal medailles gemaakt, met op de achterkant een smiley’s met een ‘napoleon’-snoepje als neusje. Dat vonden de kinderen SUPER. Elk team moest na het ontvangen van de medailles op de foto en aan het einde hebben wij nog veel groepsfoto’s gemaakt. De kinderen waren door het dolle heen. Dansen, schreeuwen, rennen, snoepen, één groot feest. Wij waren gesloopt maar gingen met een mega voldaan gevoel naar huis! We hebben lekker een middagje gerelaxed en ‘s avonds zijn wij richting Alima (onze ‘huismama’) gegaan voor de Afrikaanse jurkjes. Wij mochten eerst een stof uitzoeken, ik heb een stof met geel, licht –en donkerblauw uitgekozen. Ik heb een lange rok met een split op de knie laten maken en 3 bandana’s. Van de overige stof wordt een tafelkleed gemaakt voor Mama, haha :D

Dinsdag zou Naomi met mij mee gaan naar de summer-school. Zij zou een presentatie houden over HIV, alleen werd zij de nacht daarvoor erg ziek. Ik hoop dat zij snel beter wordt. Ik ben begon de dag met een les over ‘education in the Netherlands’. Ik heb de klas geprobeerd uit te leggen hoe het schoolsysteem in Nederland werd. Dat je een klas over mocht slaan en vanaf 4 jaar al naar school moet vonden zij maar raar. We hebben het scholensysteem van Nederland vergeleken met die van Kameroen, dat was erg interessant en leerzaam. Daarna heb ik de klas een kleine oefentoets gegeven (maandag krijgen zij namelijk een toets over alle lessen van de afgelopen weken). Ook hebben wij het liedje van de advocaten van maandag samen gezongen. Het was goed weer vandaag, zo goed zelf dat wij in de pauze buiten konden basketballen!
Na de pauze kwam er een gastspreker een les geven over ‘Persoonlijke Hygiëne’. Dat vond ik erg leuk. Weet je hoe mensen hier in Kameroen hun tanden poetsen als zij geen tandenborstel en tandpasta hebben??? Zij gebruiken houtskool om hun tanden schoon te schobben! Bizar he?! Ik heb nog gevraagd of ik het goed begreep, toen zij een voorbeeld gingen halen, kwam Matute inderdaad terug met stukken houtskool... Of ik het misschien even wilde proberen… Haha wat een dag!
Na een heerlijk (Hollands)avondmaal, PANNENKOEKEN, ben ik niet te laat m’n bed in gedoken. Nog 2 weken en dan gaan we alweer terug, gekke gedachte!

  • 29 Juli 2015 - 17:51

    Gidion:

    Weer een geweldig verhaal Maaike. Het enthousiasme spat er van af!

  • 30 Juli 2015 - 21:02

    Maarten:

    Hallo juf Maaike,

    Ik denk toch dat jij je roeping hebt gemist. Misschien toch maar laten omscholen tot leerkracht? Zo te lezen gaat het je goed af daar in Kameroen. Ik ben erg trots op je! Ga zo door en geniet er van!

    Liefs Maarten

  • 31 Juli 2015 - 21:53

    Tante Anja En Oom Rob:

    Dag lieve schat,
    Wat een avonturen en het leest als een boek. Wat maak je verl mee en hoe anders is het daar allemaal. De tijd gaat snel, was zelf ook verbaasd dat het nog 1 1/2 week is!!
    Wat doe je het allemaal goed en wat ben je een fantastische juf!
    Maaike je hebt ons versteld doen staan over je inzet en creativiteit!
    Je bent een TOPPER!
    Dikke kus van ons!
    Xxx
    Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Buéa

Maaike

Be the change you wish to see in the world an make memories all over the world. Taalcursus spaans Malaga Backpacken door Thailand Vrijwilligerswerk in Kameroen

Actief sinds 06 Juni 2015
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 8221

Voorgaande reizen:

06 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

10 Juli 2015 - 13 Augustus 2015

Vrijwilligerswerk in Kameroen

23 Februari 2015 - 26 Februari 2015

Stedentrip Parijs

21 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Backpacken door Thailand

02 Juni 2015 - 17 Juni 2013

Taalcursus Spanje

Landen bezocht: